Προσοχή! Η προβολή του φιλμ Μαθήματα αμερικάνικης ιστορίας μετατίθεται για το Σάββατο 11/5 στις 16:00.

Η Κινηματογραφική Λέσχη της Ελληνικής κοινότητας Στοκχόλμης ανακοινώνει ότι η προβολή του φιλμ Μαθήματα αμερικάνικης ιστορίας  μετατίθεται  για το Σάββατο 11/5 στις 16:00.
Λίγα λόγια για το έργο
Η ταινία «Μαθήματα Αμερικάνικης Ιστορίας» (American History X) είναι από τις προτεινόμενες σε διάφορα sites ως εκπαιδευτικό υλικό για την καταπολέμηση του ρατσισμού και του φασισμού στα σχολεία καθώς ασχολείται με τις φυλετικές διακρίσεις με ρεαλισμό και χωρίς κινήσεις εντυπωσιασμού. Γυρισμένη το 1998 από τον σκηνοθέτη Tony Kaye αποτυπώνει κάθε συναίσθημα των ανθρώπων που ακολουθούν τέτοιου είδους κινήματα. Η αρχή, το κίνητρο και η ουσία αυτών είναι το κατευθυνόμενη μετατροπή της αγανάκτησης για τις συνθήκες ζωής σε μίσος για τον πιο εύκολο στόχο. Σε αυτό το μίσος στηρίχτηκε ο Τony Kaye και σκηνοθέτησε μια πολύ δυνατή ταινία.
Η ταινία απεικονίζει τη νεοναζιστική δράση στη σύγχρονη Αμερική, μια πραγματικότητα που είναι σχεδόν απούσα και αποσιωπάται από όλους. Τη σκηνοθετική ματιά του Kaye είναι σκληρή μα εξίσου ειλικρινής και με καλλιτεχνική ποιότητα.
Η ιστορία έχει ως εξής: ο Ντέρεκ (Edward Norton) είναι ένας οργισμένος νεαρός, που η δολοφονία του πατέρα του τον ωθεί σε μια φιλοσοφία μίσους στην οποία διοχετεύει την αδιαμφισβήτητη ευφυΐα του χωρίς όμως να μπορεί να διακρίνει ότι χρησιμοποιείτε. Μετατρέπεται σε αρχηγό ενός τοπικού κινήματος νεοναζί για να βρεθεί στη συνέχεια στη φυλακή για διπλή ανθρωποκτονία. Ο Derek μέσα από αυτήν την εμπειρία μετανοεί και βγαίνοντας από την φυλακή αποφασίζει να αλλάξει στάση ζωής. Όμως, έρχεται αντιμέτωπος με νέα δεδομένα και αλλαγές. Ο αδερφός του, Ντάνι (Edward Furlong), μέσα σε αυτό το διάστημα της απουσίας του Ντέρεκ, ασπάζεται τις ίδιες ρατσιστικές ιδέες που είχε ο δεύτερος στο παρελθόν.
Όλη η ζωή του Ντέρεκ, όλη του η ιδεολογία, όλη του η στάση ζωής, ήταν βασισμένη σε ένα «παραμύθι», σε μια ιστορία – ή μάλλον σε μια πτυχή της ιστορίας – την οποία ακολούθησε, πίστεψε και έκανε «Ευαγγέλιο» του. Όλα αυτά φυσικά, μέχρι που μπήκε στη φυλακή και το παραμύθι άρχισε να αλλάζει μορφή και το τέλος του διαγραφόταν άσχημο και αποκαρδιωτικό. Η συνειδητοποίηση του τέλους έγινε ίσως αργά για τον ίδιο, καθώς είχε πάρει ήδη το λάθος μονοπάτι της βίας και της πληρωμής της, αλλά ήταν ίσως στην κατάλληλη στιγμή για να σώσει το μικρότερό του αδερφό, Ντάνι.
O 16χρόνος Ντάνι γράφει μια ιδιότυπη εργασία για το μάθημα της ιστορίας με θέμα τις περιστάσεις που οδήγησαν στη φυλακή τον μεγαλύτερο αδερφό του Ντέρεκ. Μέσα από το κείμενο της εργασίας και αλλεπάλληλα φλασ μπακ σε ασπρόμαυρο πληροφορούμαστε τα γεγονότα που καθόρισαν τη συμπεριφορά του τελευταίου.
Η νεοναζιστική διάθεση στη σύγχρονη Αμερική αποτυπωμένη στο πανί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Βία, πόνος και συγκίνηση που το ένα παίρνει τη θέση του άλλου, σε σωστές δόσεις, τόσο όσο χρειάζεται για να μας ταρακουνήσει ως θεατές και τόσο όσο χρειάζεται για να χτυπήσει το αμερικάνικο κατεστημένο εκεί που πονάει περισσότερο.
Αυτό που συνειδητοποιεί ο Edward Furlong ως Ντάνι είναι πως η βία φέρνει βία και η φράση καταλύτης έρχεται λέγοντας: «Η ζωή είναι πολύ σύντομη για να είμαστε οργισμένοι κάθε μέρα» …
Ο Norton αδιαμφισβήτητα στον πιο συγκλονιστικό ρόλο της καριέρας του, ντύνοντας τον χαρακτήρα του Ντέρεκ με όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν ευδιάκριτες τις αλλαγές στον χαρακτήρα, στη συμπεριφορά και στην ίδια του τη ζωή, μέσω καταστάσεων που θα μπορούσαν ν’ αλλάξουν ακόμα και τον πιο σκληρό άνθρωπο.
Συγκλονιστική είναι όμως και η ερμηνεία του μικρού Edward Furlong. Ανέλπιστα καλός σ’ έναν ρόλο που αν μη τι άλλο έχει υψηλές απαιτήσεις. Το καλό παιδί που μεταστρέφεται επηρεασμένο από έναν αδερφό ίνδαλμα και έρχεται σε σύγκρουση, τόσο μαζί του, όσο και με τον εσωτερικό του ψυχισμό όταν αντιλαμβάνεται ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως πίστευε και πολύ περισσότερο όταν συνειδητοποιεί πως η βία φέρνει βία κι ακόμα κι αν θέλεις ίσως να μην μπορείς ν’ αλλάξεις ζωή.
Η νεοναζιστική διάθεση στη σύγχρονη Αμερική αποτυπωμένη στο πανί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Βία, πόνος και συγκίνηση που το ένα παίρνει τη θέση του άλλου, σε σωστές δόσεις, τόσο όσο χρειάζεται για να μας ταρακουνήσει ως θεατές και τόσο όσο χρειάζεται για να χτυπήσει το αμερικάνικο κατεστημένο εκεί που πονάει περισσότερο. Δημόσια διαπόμπευση μιας Αμερικής που ξέρει να κρύβεται καλά.
Πηγές:
 


Ελληνικη Κοινότητα Στοκχόλμης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s